Här finner du information om "Mina sidor", vår plattform för digitala dokument och blanketter. Plattformen är ett komplement till Schoolsoft där du vanligtvis följer ditt barns skolgång. Vårt mål är att digitalisera alla formulär och underskrifter. Exempel på blanketter är, platsbekräftelse, språkval, medgivande till utflykt, specialkost, olika typer av informationsblanketter och mycket annat.
Inbjudan till "Mina Sidor"
När en skola skickar ett dokument eller formulär kommer en inbjudan till din e-post. Meddelandet innehåller en kort förklaring samt en länk att logga in på. Du kan även logga in i en webbläsare direkt på adressen:
Vi uppskattar mycket om du vid behov uppdaterar dina kontaktuppgifter i Schoolsoft.
Inloggning
Inloggning sker med BankID eller den dosa du fått från skolan. Saknar du Bank-Id och ej fått inloggningsdosa, kontakta skolan.

Inkorg och arkiv
Varje vårdnadshavare har sin egen inkorg där dokument anländer. Samma utskick går till två vårdnadshavare och det räcker oftast med att en vårdnadshavare agerar på ett dokument eller formulär. När ett formulär är ifyllt och signerat hamnar det automatiskt i arkivet.

Om blanketter och signaturer
Vissa blanketter har fält som är obligatoriska att fylla i för att du ska kunna signera. De fälten blir tydligt rödmarkerade. Efter att relevanta fält är ifyllda får man spara nere i högra hörnet, och sedan syns en signera knapp på samma ställe i mobilversionen. Glöm då inte att trycka på "Signera" så att skolan ser att du signerat.

Om du inte agerar på ett utskickat dokument kan du få en påminnelse per e-post eller i vissa fall per SMS. Om du inte agerat på ett dokument inom fyra veckor förfaller det och läggs i ditt arkiv. Vissa dokument har 14-21 dagars förfallotid så agera gärna snarast möjligt på utskicken du fått.
Signaturer kan ha olika syften, vilket framgår av rubrik i respektive dokument.
- Ett medgivande, t ex till fotografering, eller kanske att få åka med på en utflykt.
- En kvittens för utrustning, t ex elevdator.
- En bekräftelse på en begäran, t ex om modersmålsundervisning.
- Ett läskvitto så att skolan kan se att information nått dig.
- En bekräftelse på en inbjudan, t ex föräldraträff på skolan.
- En signering där du fått fylla i och informera skolan om t ex det finns behov av specialkost för ditt barn.
Om ett dokument av någon anledning inte är aktuell för dig så går det att avfärda den. OBS detta gör du endast om dokumentet INTE är aktuellt för dig. Ett exempel är om du fått ett dokument som berör "Ansökan om Fritids", och du inte önskar göra en sådan ansökning.

Mer hjälp
Vill du få mer information eller göra en felanmälan, kontakta gärna er skola.